Elektronische identiteitskaart (eID)

Een elektronische identiteitskaart bewijst je inschrijving in het bevolkingsregister. Ze kan als reisdocument gebruikt worden in alle EU landen en enkele niet-EU landen.

Op de website van diplomatie Belgium kan je nagaan welke landen je eID aanvaarden als geldig reisdocument. Voor alle andere landen heb je een internationaal paspoort nodig.

De chip op je kaart bevat persoonlijke gegevens, zoals je adres, die niet op de kaart zichtbaar zijn. Met de 2 certificaten op de chip kan je:

  • jezelf online identificeren
  • je elektronische handtekening zetten (vanaf 18 jaar)
  • officiële documenten aanvragen

Wanneer je eID geldig is terwijl je 18 wordt, dan moet je je tweede certificaat laten activeren om een elektronische handtekening te kunnen zetten nadat je 18 jaar geworden bent. Hiervoor moet je even langs komen bij de dienst bevolking.

Om je eID online te gebruiken heb je een kaartlezer nodig en moet je de nodige software installeren op je computer. Zorg er ook voor dat je steeds de laatste versie van deze software gebruikt. Via deze link kan je de software downloaden.

Geldigheid

Elke Belg vanaf 12 jaar moet een eID hebben. Indien je nog een geldige kids-ID hebt, kan je deze nog gebruiken tot het einde van de geldigheid. Indien je toch liever een eID zou hebben vanaf je 12 jaar, kan je die altijd aanvragen. Deze kaart zal pas geldig zijn vanaf de dag dat je 12 jaar wordt. Vanaf 15 jaar moet je steeds je eID bij je hebben.

  • een eID (vanaf 18 jaar) is 10 jaar geldig
  • voor 12- tot 18-jarigen is dat 6 jaar
  • vanaf 75 jaar is dat 30 jaar geldig

Procedure

  • Ongeveer 3 maanden voor de vervaldatum van uw huidige eID, ontvang je van de dienst bevolking een kaartje met een oproep om je identiteitskaart te laten vernieuwen. Je kan hiervoor een afspraak maken via onze website.
  • Je brengt je oproep mee en een pasfoto die voldoen aan de vereiste normen.
  • Na 2 tot 3 weken ontvang je thuis per post je pin- en pukcode. Hiermee kan je je nieuwe eID ophalen en activeren. Hiervoor maakt je een afspraak via onze website.

Je kan een aanvraag van een eID ook via een spoedprocedure doen. De pin- en pukcode worden dan samen met de nieuwe eID geleverd bij de dienst bevolking.

Kosten

Normale procedure:

  • € 18
  • Levering: 2 tot 3 weken

Spoedprocedure:

  • € 100
  • Levering: dag van aanvraag (voor 15u) + 1 werkdag
  • Afhalen: namiddag op dag van levering

Spoedprocedure met levering in Brussel:

  • € 130
  • Levering: dag van aanvraag (voor 15u) + 1 werkdag
  • Afhalen: voormiddag op dag van levering

Zelf een vernieuwing aanvragen

In volgende gevallen ontvang je geen uitnodiging en moet je zelf een vernieuwing aanvragen:

  • je bent je eID verloren (je ontvangt van ons een vervangdocument),
  • je eID werd gestolen (eerst aangifte doen bij de politie),
  • je eID is beschadigd,
  • je chip werkt niet meer of is los gekomen,
  • je pasfoto is niet meer gelijkend,
  • je naam, voornaam of geslacht is gewijzigd,
  • je bent ambtshalve geschrapt.

Wat breng je mee naar je afspraak?

Bij de aanvraag van je nieuwe eID:

  • je oproepingskaartje
  • een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden
  • je huidige eID (of een vervangdocument)
  • het te betalen bedrag (bij voorkeur te betalen via bancontact)

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude eID
  • je brief met pin- en pukcode

Nuttige links

Maak een afspraak

E-loket